Curriculum Vitae

MR. MOHAMAD ZUHAIDI BIN NAHAR

Information Technology Officer
  • Department of Information Technology
  • zuhaidi
  • 0379677152

BIOGRAPHY


Dengan pengalaman dalam bidang pembangunan sistem dan pengurusan aplikasi, Mohamad Zuhaidi Bin Nahar adalah seorang staf teknologi yang inovatif dan berdaya cipta. Sejak mula berkhidmat di Universiti Malaya (UM) pada November 2006, beliau telah melalui perkembangan kerjaya yang sangat mengagumkan. Bermula sebagai Pegawai Teknologi Maklumat yang biasa sehingga kepada Ketua Unit Pengurusan Aplikasi Pentadbiran, yang mengendalikan lebih 10 buah projek strategik secara serentak.

Kepakaran dalam Penyelesaian Sistem Kritikal
Zuhaidi pernah memimpin Seksyen Sistem FIRST, menguruskan sistem teras Bendahari UM seperti:

  • Sistem Pengurusan Bajet
  • Sistem Pengurusan Perolehan
  • Sistem Pengurusan Pembayaran

Pengalamannya merangkumi lebih daripada 20 projek pembangunan dan penyelenggaraan sistem, membuktikan keupayaannya dalam mengendalikan projek berskala besar.

Pencapaian Berimpak Tinggi: Inovasi & Penjimatan Kos
Zuhaidi bukan sekadar membangun sistem, tetapi mencipta penyelesaian sehingga dapat menjimatkan kos dan meningkatkan kecekapan:

  • CCM Edi 2.0 (CMS Dalaman) – Digunakan oleh lebih daripada 170 bahagian di UM, menjimatkan RM510,000 berbanding outsourcing.
  • Sistem e-Procurement – Penjimatan RM500,000–RM1 juta dalam pembangunan dan RM200,000–300,000/tahun dalam penyelenggaraan.
  • Integrasi SAP – Mengoptimumkan operasi dengan anggaran penjimatan RM5 juta/tahun.
  • Pembangunan Aplikasi Berpendapatan – Seperti UMPress (RM20,000) dan Portal Vendor (RM500,000).

Peneraju Teknologi & Pembangunan Staf
Beliau tidak hanya fokus pada sistem, tetapi juga memacu kemajuan teknologi dengan:

  • Memperkenalkan Smarty Template Engine untuk pembangunan lebih efisien.
  • Meningkatkan kemahiran staf melalui pendedahan kepada kaedah pengaturcaraan terkini.

Dengan rekod pencapaian yang mengagumkan, Zuhaidi terus menjadi aset strategik UM, menggabungkan kepakaran teknikal, kepimpinan projek, dan visi inovasi untuk memacu transformasi digital universiti.

AREAS OF EXPERTISE


  • BUSINESS INFORMATION SYSTEM (INCLUDING ENTERPRISE SYSTEMS, BUSINESS PROCESS MANAGEMENT AND MANAGEMENT INFORMATION SYSTEM)
    Applied Science And Technology, Information And Communication Technology (ict), Information Systems

ACADEMIC QUALIFICATION


  • BCOMPSC, (Computer Science)
    Universiti Teknologi Malaysia, Skudai

ADMINISTRATIVE DUTIES


  • Task Force Member
    17 Feb 2025 - 16 Feb 2026 (Department)
  • Head of Unit
    24 Apr 2024 - 31 Dec 2025 (Department)
  • Head of Section
    01 May 2023 - 31 Jan 2024 (Department)

CREATIVITY/ INNOVATIONS


  • F1rst UM
    2019, Financial Information Support System dibangunkan untuk menggantikan sistem eProcurement. Sistem ini terdiri daripada modul dan aliran proses yang lebih lengkap dengan penggunaan teknologi PHP yang lebih efisyen dan terkini. (Financial & FinTech)
  • Proses Gst Kepada Sst E-Procurement
    2018, MEMIKIRKAN DAN MELAKSANAKAN CARA YANG PALING RINGKAS BAGI PERTUKARAN MAKLUMAT KADAR GST 6% KEPADA 0% TANPA MELIBATKAN PERUBAHAN YANG BESAR KEPADA SISTEM E-PROCUREMENT (Process Improvement)
  • Pembayaran Yuran Tahunan Oleh Pembekal Di Dalam Sistem E-Procurement
    2017, Menjana pendapatan secara bulanan bagi Universiti Malaya. (Financial & FinTech)
  • Ccm Edi 2.0
    2010, Sebuah sistem pengurusan maklumat yang dibangunkan khas untuk jabatan-jabatan di dalam UM yang memerlukan laman web. Selain daripada bantuan teknikal dalam penyediaan laman web, sistem ini juga telah berjaya membantu setiap jabatan dari segi membuat penjimatan dari segi kos pembangunan dan penyelenggaraannya. (Product Development)
  • Portal Vendor UM
    2010, Sistem yang berkait dengan e-Procurement UM. Sistem ini memudahkan urusan perolehan dan pembayaran antara vendor dan Universiti Malaya. Vendor boleh memohon tender, menyemak status permohonan, dan mengesan pembayaran secara dalam talian. Portal ini meningkatkan ketelusan, kecekapan, dan komunikasi dalam proses perolehan, memudahkan kerjasama antara UM dan vendor. (Product Development)
  • E-Procurement UM
    2010, Sistem perolehan dan pembayaran UM yang bermula daripada proses permohonan perolehan sehingga kepada proses kelulusan inbois di peringkat bendahari. Pembangunan sistem ini telah memberi penjimatan kepada UM dari aspek pembangunan dan penyelenggaraan tahunannya. Sistem ini juga diintegrasi dengan sistem SAP yang mana proses ini juga telah berjaya memberi penjimatan yang sangat besar kepada universiti. Selain daripada memberi penjimatan kos dan perlesenan, sistem ini juga berjaya membantu UM untuk menjana pendapatan secara konsisten setiap tahun. (Financial & FinTech)
  • Rubella
    2009, Membina satu laman web untuk mengumpul maklumat kaji selidik berkenaan penyakit rubella di kalangan warga UM. (Product Development)
  • UM Press
    2009, Membangun dan menyelenggara sistem pembelian buku secara online untuk unit penerbitan UM. Menyediakan dan menyelenggara sistem pembayaran buku menggunakan kad kredit (integrasi migs). Menyediakan dan menyelenggara platform pentadbiran untuk tujuan pemantauan, laporan dan mengemaskini buku. Menjana lebih daripada RM20,000 hasil jualan melalui sistem ini. Tahun penggunaan adalah dari 2009 hingga 2013. (Product Development)
  • ICT Services
    2008, Menaiktaraf laman web ICT dengan menggantikan antaramuka yang baru dan penggunaan kaedah pengaturcaraan yang terkini. (Product Development)
  • Iptaoss
    2007, Bertanggungjawab sebagai pentadbir IPTAOSS. Mengemaskini maklumat-maklumat yang berkaitan dengan IPTAOSS. (Product Development)
  • UM Portal
    2007, Merekabentuk antaramuka yang baru untuk UM Portal. Bertanggungjawab menjadi pentadbir UM Portal untuk mengemaskini halaman-halaman yang berkenaan mengikut kesesuaian dari masa ke semasa. Memantau laman UM Portal setiap masa bagi mengelakkan daripada berlakunya sebarang masalah yang tidak diingini. (Product Development)
  • UM Webcast
    2007, Merekabentuk halaman dan antaramuka yang baru untuk laman web UM Webcast. Menyediakan satu halaman untuk menyiarkan secara langsung terhadap sebarang aktiviti yang dijalankan oleh UM seperti syarahan perdana, taklimat atau apa-apa yang berkaitan. Menyediakan halaman untuk memaparkan klip-klip video yang telah direkod dan dikemaskini terhadap video-video penting yang melibatkan UM. Sentiasa meletakkan klip video penting yang terkini (jika ada) ke dalam UM Webcast ini untuk dipaparkan kepada warga UM dan orang luar. (Product Development)

MEMBERSHIPS


  • PERSATUAN PEGAWAI TADBIR & IKHTISAS (PEKERTI), MEMBER
    2016 to present (University)

AWARD AND STEWARDSHIP


  • Certificate of Excellent Service
    2021, Universiti Malaya
  • Certificate of Excellent Service
    2017, Universiti Malaya
  • Excellence Service Award
    2015, Universiti Malaya

RESEARCH INTEREST


  • Management Information System (MIS, DSS, System Integration)
  • Financial System (SAP, eProcurement, EFT)
  • Mobile Application (Flutter, Android Studio, Games)

PATENT/ IPR


  • Sistem e-Procurement
    COPYRIGHT

COURSE ATTENDED


Internal/ External Course
COURSES ORGANIZED BY PTJ
  1. BENGKEL DAN LATIHAN PENGURUSAN RISIKO RASUAH SIRI 1 (14 - 16 FEBRUARI 2017), Universiti Malaya (14 Feb 2017 - 16 Feb 2017)
  2. BENGKEL SEMAKAN PKP (0.5 HARI), Ptm (09 Mar 2017 - 09 Mar 2017)
  3. PENGENALAN WINDOWS 10 & LANGKAH-LANGKAH PENJIMATAN UNIVERSITI MALAYA, Dk 1, Fakulti Sains Universiti Malaya (25 Mar 2016 - 25 Mar 2016)
  4. TAKLIMAT ISMS ISO 27001:2013, Bilik Kuliah 2 Fakulti Sains (11 Jan 2016 - 11 Jan 2016)
  5. BENGKEL EMPLOYEE DEVELOPMENT PLAN (EDP) SIRI 2/2016, Bilik Senat, Aras 4, Canseleri (01 Aug 2016 - 02 Aug 2016)
  6. PTM TALK SESSION (TELEMEDICINE IN UM), Dk 1, Fakulti Sains (04 Mar 2016 - 04 Mar 2016)
  7. KURSUS ADVANCED SQL , Makmal 14-1, Wisma R& D (11 Dec 2013 - 13 Dec 2013)
  8. BENGKEL PEMANTAPAN STAF/HARI KELUARGA FAMILI PTM, Bayou Lagoon Park Resort Melaka (29 May 2014 - 31 May 2014)
  9. BENGKEL GST IPTA 2015, Rainbow Paradise Beach Resort (25 Jan 2015 - 27 Jan 2015)
  10. SAP TRAINING, Bendahari Universiti Malaya (11 Oct 2013 - 11 Oct 2013)
  11. QLIKVIEW TRAINING FOR DEVELOPER & DESIGNER, Wisma R&D (07 Oct 2013 - 11 Oct 2013)
  12. KURSUS INDUKSI KUMPULAN PENGURUSAN & PROFESIONAL & KUMPULAN SOKONGAN GRED 27 & 29 (KUMPULAN 1), SIRI 2/2010, Kampus Kota (15 Apr 2010 - 28 Apr 2010)
  13. DASAR KESELAMATAN ICT /LAIN-LAIN, Dk 4 Fakulti Sains (15 Apr 2013 - 15 Apr 2013)
  14. UJIAN PENILAIAN KURSUS INDUKSI, Institut Pengajian Siswazah (29 Apr 2010 - 29 Apr 2010)
  15. ANDRIOD TRAINING, Wisma Rnd (06 Mar 2012 - 06 Mar 2012)
  16. BENGKEL PEMANTAPAN DIRI STAF PTM, Gold Coast Morib Water Theme Park Resort (14 Jan 2012 - 15 Jan 2012)
  17. KURSUS ABAP/SAPN BY BCSYNERGY, Makmal Komputer 8-1, Wisma R&D (08 Aug 2012 - 10 Aug 2012)
  18. PEMBANGUNAN DIRI DALAM KUMPULAN-KURSUS INDUKSI, Kampus Kota (14 Apr 2010 - 14 Apr 2010)
  19. BENGKEL PEMBANGUNAN KEPIMPINAN, Petaling Jaya Hilton (19 Feb 2009 - 19 Feb 2009)
EXTERNAL COURSE
  1. PENGURUSAN SISTEM KESELAMATAN MAKLUMAT (ISMS) : ISO/IEC 27001 : 2013 : KUMPULAN PELAKSANA 2/2017, Bilik Jica, Tingkat 3, Bangunan Imatec, Intan Bukit Kiara, Kuala Lumpur (04 Apr 2017 - 07 Apr 2017)
  2. CHIEF PROCUREMENT OFFICER SUMMIT: EMPOWERING CPOS TO REBOOT STRATEGIC PROCUREMENT PROCESS, Sheraton Imperial Kuala Lumpur (20 Aug 2019 - 21 Aug 2019)
  3. HTML5 CSS3 PHONEGAP, Info Trek Training Centre Kuala Lumpur (02 Nov 2015 - 06 Nov 2015)
  4. PROGRAM TRANSFORMASI & KECEMERLANGAN STAF ICT, Pusat Penyelidikan Marin Pulau Bidong Merang Terengganu (05 May 2014 - 08 May 2014)
  5. KURSUS DBA POSTGRESQL, Makmal Komputer 8-1, Wisma R&D (13 Oct 2014 - 17 Oct 2014)
  6. KURSUS ABAP /SAP BY BCSYNERGY, Wisma R&D (08 Aug 2012 - 10 Aug 2012)
  7. PHP & CODELGNITER, Wisma R&D, Universiti Malaya (05 Nov 2012 - 06 Nov 2012)
  8. TRACK INNOVATION AMBASSADOR DEVELOPMENT PROGRAMME (FAST TRACK IADP), Genovasi, Petaling Jaya (08 Jun 2015 - 12 Jun 2015)
INTERNAL COURSE
  1. KURSUS TRAIN THE TRAINERS 2018 SIRI 2, Bilik Pameran, Bangunan High Impact Research (05 May 2018 - 07 May 2018)
  2. PROGRAM TRAIN THE TRAINERS SIRI 1 2018, Bilik Pameran Bangunan Hir (24 Apr 2018 - 26 Apr 2018)
  3. MENINGKATKAN KEMAHIRAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL ? DISUKAI, DIHORMATI DAN DIHARGAI, Online (Dalam Talian) (09 Dec 2020 - 09 Dec 2020)
  4. SECURE PROGRAMMING, Makmal Komputer 12-3 Aras 12 Wisma R & D (24 Jun 2019 - 25 Jun 2019)
  5. PENGENALAN KEPADA DATA ANALITIK DALAM KONTEKS PENTADBIRAN, Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri (25 Mar 2025 - 25 Mar 2025)
INTERNAL COURSE- ORGANIZED BY PTJ
  1. BENGKEL SAGA - NETWORK / SERVER STRUCTURE AND DR , The Cube, Aras 21, Wisma R&D (05 Aug 2020 - 06 Aug 2020)
  2. TAKLIMAT CAPASITI REVIEW, Secara Atas Talian (10 Jun 2021 - 10 Jun 2021)
  3. TAKLIMAT PROSEDUR PENAMATAN PERKHIDMATAN (ISMS), Secara Atas Talian (25 Jun 2021 - 25 Jun 2021)
  4. INTRODUCTION TO DATA ANALYTICS USING POWER BI, Platform: Microsoft Teams (Shorturl.At/Louvu) (30 Jun 2021 - 30 Jun 2021)
  5. KURSUS PENGURUSAN PROJEK ICT , Api (15 May 2024 - 16 May 2024)
  6. KURSUS PENGURUSAN PROJEK ICT , Api (10 Jul 2024 - 11 Jul 2024)
CONFERENCE
  1. CONFERENCE ON ICT FOR UNIVERSITY (ICT4U), The Light Hotel, Seberang Jaya, Pulau Pinang (05 Nov 2019 - 06 Nov 2019)
  2. PERSIDANGAN ICT MAPITA, Universiti Malaya (16 Aug 2016 - 17 Aug 2016)
  3. SAP HIGHER EDUCATION & RESEARCH USER GROUP (HERUG) 2015, University of Cambridge (19 Apr 2015 - 25 Apr 2015)
INDUCTION COURSE
  1. KURSUS INDUKSI, Bilik Seminar 3, Aras 2, Blok C (14 Apr 2010 - 14 Apr 2010)
  2. KURSUS INDUKSI, Bilik Seminar a & B (29 Apr 2010 - 29 Apr 2010)
  3. KURSUS INDUKSI, Bilik Seminar 3, Aras 2, Blok C (15 Apr 2010 - 28 Apr 2010)