Curriculum Vitae

DR. MOHD KHAIRULNAZRIN BIN MOHD NASIR

Senior Lecturer
  • Dean Office
    Academy of Islamic Studies
  • khairulnazrin
  • 6097793000
  • 0133242865

BIOGRAPHY


Dr. Mohd Khairulnazrin bin Mohd Nasir, ana jati kelahiran Kelantan. Memperoleh Ijazah Kedoktoran (Ph.D) Usuluddin di Universiti Malaya dalam bidang hadith pada tahun 2020 dengan anugerah tesis cemerlang (with distinction). Tesisnya bertajuk “Hadith tentang roh dalam al-Kutub al-Tis’ah: Kajian terhadap keperluan pembangunan garis panduan representasi unsur roh dalam filem seram di Malaysia.” Memperoleh Ijazah Sarjana Usuluddin di Universiti Malaya (UM) pada 2017 dalam bidang al-Hadith dengan tesis bertajuk “Kepercayaan animisme menurut perspektif Sunnah: Kajian terhadap imam dan remaja di Pitas, Sabah.” Beliau juga memegang dua Ijazah Sarjana Muda dalam bidang al-Quran dan al-Qiraat dari Maahad Qiraat al-Azhar di Shoubra,  Mesir pada 2008 dan yang kedua Ijazah Sarjana Muda dalam al-Hadith dan Pengajian Islam dari Fakulti al-Hadith, Universiti Islam Madinah, Arab Saudi. Beliau banyak menulis kertas kerja dan dibentangkan di seminar-seminar kebangsaan dan antarabangsa. Penulisan beliau merangkumi bidang pengajian al-Quran, al-Hadith dan akidah. Pernah bertugas di Jabatan Usuluddin, Fakulti Pengajian Islam Kontemporari, Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Nilam Puri, Kota Bharu Kelantan (Jun 2017 – Feb 2024). Bertugas sebagai Pensyarah Kanan di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Pusat Pendidikan Universiti Malaya, Bachok Kelantan (Mac 2024-kini).  

ACADEMIC QUALIFICATION


  • PhD, (AL-HADITH)
    Universiti Malaya (UM)
  • M.USULUDDIN, (AL-HADITH)
    Universiti Malaya (UM)
  • B,HADITH, (Hadis dan Pengajian Islam)
    Universiti Islam Madinah Al-Munawwarah
  • B.AL-QURAN & AL-QIRAT, (Pengajian Al-Quran)
    Maahad Qiraat Shoubra, Al-Azhar Mesir

PUBLICATIONS


Article in Journal
  1. Khalilullah Amin Ahmad, Fathullah Asni, Muhamad Husni Hasbulah, Hasrul Hashom, Wan Azani Mustafa, Afiffudin Mohammed Noor, Syahraini Tambak, & Khairulnazrin Nasir. (2024). Mobile Learning of Islamic Studies: A Comprehensive Review. Journal of Advanced Research in Applied Sciences and Engineering Technology, 48(2), 211–224. https://doi.org/10.37934/araset.48.2.211224
  2. Khalilullah Amin Ahmad, Fathullah Asni, Muhammad, Nasir, K., & Ameer Ikhwan Zaini. (2024). An Analysis of Hadith Studies Implementation through Takmir Programs in Malaysian Mosque Institutions. International Journal of Religion, 5(11), 811–820. https://doi.org/10.61707/jsqkmv90
  3. Mohd Azhar Abdullah, Abdul Azib Hussain, Mohd Saiba Yaacob, Muhammad Lukman Ibrahim, & Khairulnazrin Nasir. (2024). Teksi Motosikal: Diskusi Awal Terhadap Garis Panduan Membonceng Wanita Ajnabiyah Menurut Perspektif Syarak: Motorcycle Taxi: Initial Discussion on Guidelines for Riding Ajnabiyah Women According to The Sharia Perspective. RABBANICA - Journal of Revealed Knowledge, 5(1), 49-73. Retrieved from https://ejournals.kias.edu.my/index.php/rabbanica/article/view/313
  4. Mohd Zabidi, A. Z., Wan Abdullah, W. N. ., Haris, A. H. ., & Nasir, K. . (2024). Proses Penciptaan Nabi Adam dalam Hikayat Surah Al-Anbiya’: Analisis Perbandingan Antara Tradisi Kesusasteraan Melayu Tradisional & Kisah Dalam Al-Quran: The Creation Process of Prophet Adam in Hikayat Surat Al-Anbiya’: A Comparative Analysis Between Traditional Malay Literary Tradition & The Stories in The Qur’an. Afkar: Jurnal Akidah & Pemikiran Islam, 26(1), 467–512.
  5. Nasir, K., Rahim Kamarul Zaman, & Khalilullah Amin Ahmad. (2024). Gagasan Malaysia Madani: Analisis Korelasi Enam Nilai Teras Ketamadunan Daripada Kisah Nabi Sulayman (As) Dalam Surah Al-Naml. Al-Bayan: Journal of Qur’an and Hadith Studies, 22(2), 291–317. https://doi.org/10.1163/22321969-20240154 ‌
  6. Nur Azwani Mansor @ Noordin, Shahnun Musa, & Khairulnazrin Nasir. (2024). Integrasi Pendidikan Tingkah Laku Anak Menurut Luqman Dan Ulwan Najati: Integration Children Behavioral Education According To Luqman And Ulwan Najati. RABBANICA - Journal of Revealed Knowledge, 5(1), 75-89. Retrieved from https://ejournals.kias.edu.my/index.php/rabbanica/article/view/314