Curriculum Vitae

MR. MOHD HAIROLNEZAM BIN KAHMIS

Senior Assistant Registrar
  • Security Centre
    Registrar
  • hairolnezam
  • +603-79677935
  • 012-2516671

BIOGRAPHY


HASRAT

Saya berhasrat untuk menyumbang kepada pembangunan Universiti Malaya selaku Pegawai Kanan (Gred N12) bagi memastikan kecemerlangan yang telah diperolehi dapat dipertahankan dan dipertingkatkan lagi sekaligus merealisasikan harapan Universiti Malaya & Kementerian Pendidikan Tinggi Malaysia untuk menjadi antara 50 Universiti terbaik di Dunia dalam tempoh 2 tahun yang akan datang.

KEKUATAN, KELEBIHAN DAN PENCAPAIAN

Teliti, sabar dan bertimbang rasa serta sentiasa memberikan komitmen yang tinggi terhadap tugas yang dilaksanakan. Rajin berusaha, berdedikasi, mahir berkomunikasi dan berinteraksi, boleh bekerja di dalam kumpulan & tekanan, dan bertanggungjawab dalam segala tugas yang diamanahkan serta mampu membimbing staf-staf di bawah seliaan ke arah yang lebih cemerlang. Inilah nilai-nilai murni yang menjadi pegangan dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan.

Di atas kerja keras, usaha gigih, komitmen yang ditunjukkan dan kecemerlangan dalam melaksanakan tugas-tugas kepada Universiti Malaya, telah dianugerahkan Sijil Perkhidmatan Cemerlang -SPC (untuk tahun 2004, 2006, 2007, 2008, 2015, 2016 & 2023) dan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang –APC (untuk tahun 2005 & 2017). Selain anugerah-anugerah di peringkat Kolej Kediaman dan Kor SUKSIS (untuk tahun 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 dan 2014); saya juga telah menerima Hadiah Latihan Persekutuan (HLP) Untuk Kakitangan Bukan Akademik, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia Bagi Tahun 2010 dan Hadiah Latihan Cuti Belajar (HLCB) Universiti Malaya Bagi Tahun 2011. Sebagai tanda taat & setia kepada Universiti, saya telah menerima Anugerah Perkhidmatan Setia (20 tahun) pada tahun lalu, 2024.

Saya yakin dan percaya, pengalaman sebagai Pentadbir, Penyelia/Felo, Setiausaha dan Bendahari serta Pengetua Kolej Kediaman selama lebih 20 tahun dan juga  merupakan Alumni Universiti Malaya, boleh dimanfaatkan sebaik mungkin dalam usaha memartabatkan nama Universiti Malaya di pentas dunia selaras dengan Matlamat terkini UM untuk memperkasakan konsep CII (Communitise, Internationalise & Industrialise). InsyaAllah.

ACADEMIC QUALIFICATION


  • MPA, (Pentadbiran Awam)
    Universiti Malaya (UM)
  • BAcc(Hons), (Accounting)
    Universiti Malaya (UM)

WORKING EXPERIENCE


  • 03 Mar 2025-
    Penolong Pendaftar Kanan
    Pusat Keselamatan, Pendaftar
  • 03 Oct 2022-
    Penolong Pendaftar Kanan
    Pusat Perhubungan Alumni dan Kemajuan Institusi, Timbalan Naib Canselor (Pembangunan)
  • 25 Jul 2016-
    Penolong Pendaftar Kanan
    Pusat Pembangunan dan Penambahbaikan Akademik, Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa)
  • 21 Apr 2014-
    Penolong Pendaftar
    Int Antarabangsa Polisi Awam & Pengurusan (Inpuma)
  • 09 Sep 2013-
    Penolong Pendaftar
    Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar)
  • 03 Feb 2009-
    Pegawai Tadbir
    Pejabat Dekan, Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat
  • 08 Mar 2004-
    Pegawai Tadbir
    Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar)
  • 01 Feb 2004 -
    07 Mar 2004-
    Auditor
    Unit Audit Dalam, Universiti Malaya
  • 01 Nov 2003 -
    31 Jan 2004-
    Penolong Penyelidik
    Unit Perundingan Universiti Malaya

ADMINISTRATIVE DUTIES


  • Principal
    01 Jan 2024 - present (Tun Syed Zahiruddin Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • Coordinator
    06 Mar 2025 - 05 Mar 2026 (University Malaya)
  • Mengawasi Tugas Pengarah dari Penubuhan Pusat Hubungan Alumni UM sehingga berpindah ke Pejabat baharu di Polis Bantuan UM
    25 Mar 2024 - 02 Mar 2025 (University Malaya)
  • Pelantikan oleh Pengurusan UM sebagai Pegawai yang menguruskan portfolio Zakat dan Wakaf Universiti
    07 Nov 2022 - 05 Apr 2024 (University Malaya)
  • Principal
    01 Jan 2021 - 31 Dec 2021 (Tunku Abdul Rahman Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • Principal
    01 Mar 2019 - 31 Dec 2020 (Tunku Abdul Rahman Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • College Treasurer
    02 Jan 2019 - 01 Mar 2019 (Tunku Abdul Rahman Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • Fellow
    02 Jan 2019 - 01 Mar 2019 (Tunku Abdul Rahman Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • Fellow
    01 Jan 2018 - 31 Dec 2018 (Tunku Abdul Rahman Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • College Treasurer
    01 Jan 2018 - 31 Dec 2018 (Tunku Abdul Rahman Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • Fellow
    01 Jan 2017 - 31 Dec 2017 (Tunku Abdul Rahman Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • College Treasurer
    01 Jan 2017 - 31 Dec 2017 (Tunku Abdul Rahman Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • College Treasurer
    01 Dec 2016 - 31 Dec 2016 (Tunku Abdul Rahman Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • Fellow
    01 Jan 2016 - 31 Dec 2016 (Tunku Abdul Rahman Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • Fellow
    01 Dec 2014 - 30 Nov 2015 (Tunku Abdul Rahman Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • Fellow
    08 Sep 2013 - 07 Sep 2014 (Raja Dr Nazrin Shah Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • Fellow
    08 Sep 2012 - 07 Sep 2013 (Raja Dr Nazrin Shah Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • College Secretary
    08 Sep 2011 - 07 Sep 2012 (Raja Dr Nazrin Shah Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • Fellow
    08 Sep 2011 - 07 Sep 2012 (Raja Dr Nazrin Shah Residential College, Deputy Vice-Chancellor (Student Affairs))
  • Menyumbang kepada UM selaku Penyelia Kediaman Raja Dr. Nazrin Shah (KK12)
    08 Sep 2003 - 07 Sep 2011 (University Malaya)

MEMBERSHIPS


  • PERSATUAN ALUMNI UNIVERSITI MALAYA (PAUM), TREASURER
    2017 to 2025 (National)
  • KOR SUKARELAWAN SISWA/I POLIS (SUKSIS), ADVISORY BOARD
    2005 to present (National)

AWARD AND STEWARDSHIP


  • Penerima Pingat Emas Bagi Pembentangan Kertas Kerja Di Seminar Memperkasakan Amalan Terbaik Kor Suksis Ua Malaysia (Smart Suksis 2.0) Peringkat Kebangsaan Kali Ke-2
    2025, UniMAP, KPT & PDRM,  (National)
  • Certificate of Excellent Service
    2024, Universiti Malaya
  • Khidmat Setia 20 Award
    2024, Universiti Malaya
  • Excellence Service Award
    2018, Universiti Malaya
  • Certificate of Excellent Service
    2017, Universiti Malaya
  • Certificate of Excellent Service
    2016, Universiti Malaya
  • Certificate of Excellent Service
    2009, Universiti Malaya
  • Certificate of Excellent Service
    2008, Universiti Malaya
  • Certificate of Excellent Service
    2007, Universiti Malaya
  • Excellence Service Award
    2006, Universiti Malaya

PUBLICATIONS


Chapter in Books
  1. Hairolnezam-Kahmis, M., Naharudin, M.N. & Mamat-Noorhidayah. (2021). Pandemik COVID-19: Isu dan cabaran pengurusan kebajikan pelajar di kolej kediaman Universiti Malaya. In: Chen, C.D. & Radi, N.A.M. (Eds.), Era pandemik memperkasakan pentadbir universiti (pp. 95-109). Kuala Lumpur: PEKERTI UM.
Other Publications
  1. Sharifuddin Zainuddin, Asma Muhamad, M.Hairolnezam-Kahmis & Noorhidayah-Mamat (2015). Work-Life Balance in Relation to Workload Experience and Work-Life Programme: A Study in a Government Ministry of Malaysia. Journal of Business Management and Accounting (JBMA), 5, 37-55. - Original Writing
  2. Sharifuddin Zainuddin, M.Hairolnezam-Kahmis, Asma Muhamad & Noorhidayah-Mamat (2014). Perception and Expectation of Students towards the Service Quality: Perspective in University of Malaya. Malaysian Online Journal of Educational Management (MOJEM), 2(2), 73-91. - Original Writing

PAPER PRESENTED


ORAL PRESENTER
  1. Pemerkasaan Peranan Kor SUKSIS Di Peringkat Antarabangsa: Program SUKSIS International Educational Visit (SIEV), Seminar Memperkasakan Amalan Terbaik Kor SUKSIS UA Malaysia (SMART SUKSIS 2.0) Peringkat Kebangsaan Kali Ke-2, Kor SUKSIS UniMAP dan Sekretariat Tetap Kor SUKSIS UA, KPT serta PDRM (National) (25 Feb 2025 - 28 Feb 2025)
  2. Pengurusan serta Pelaksanaan Penilaian Peperiksaan Dalam Talian: Perkongsian Pengalaman di Universiti Malaya (UM)., Persidangan Kertas Kerja Konvensyen Pentadbir Universiti Awam Malaysia 2022 (KPUA 2022), MASTI, AKEPT, KPT, UTM & PERTISAS UTM (National) (18 Aug 2022 - 20 Aug 2022)
  3. Mohd Hairolnezam Kahmis (2017). Pengantarabangsaan Kegiatan Pelajar: Perkongsian Pengalaman Kor SUKSIS Universiti Malaya., Seminar Memperkasakan Amalan Terbaik (SMART) Kor Sukarelawan Polis Siswa Siswi (SUKSIS) Universiti Awam Peringkat Kebangsaan 2017., Kor SUKSIS UniMAP & Sekretariat Tetap Kor SUKSIS UA & JPJKK Bukit Aman (National) (26 Feb 2017 - 28 Feb 2017)
  4. Towards Open Access Education: UM s Journey in Preparing Academics., ASAIHL Conference 2016, Universiti Putra Malaysia, Selangor, Malaysia (International) (04 Dec 2016 - 06 Dec 2016)
  5. Workload Experience in Related to Work Life Balance: Perspective in Malaysian Ministry., National Case Study Conference 2015., IMBRe, UUM (National) (06 Oct 2015 - 08 Oct 2015)

ACADEMIC/ PROF. SERVICES


Contribution to external organisation
  1. (2024) Auditor Audit Keselamatan Kampus Ua, National, (Auditor)
  2. (2023) Pengiring Auditor Sirim, University, (Auditor)
  3. (2022) Auditor Dalaman UM, University, (Auditor)

SOCIAL RESPONSIBILITY ACTIVITIES


  • Yang Di-Pertua (Ydp), Sesi 2021/2022, 2022/2023, 2023-2024, 2024-2025. Naib Yang Di-Pertua (Nydp), Sesi 2020/2021 &Ndash; 2021/2022. Persatuan Ibu Bapa dan Guru (Pibg), Sekolah Kebangsaan Sultan Alam Shah (2), Petaling Jaya, Selangor., (01 Jun 2020 - 31 May 2025) (National)
  • Bendahari Kehormat, Persatuan Alumni Universiti Malaya (Paum), (01 Jun 2017 - 30 Jun 2025) (National)
  • Pegawai Kehormat (Ajutan) - Adjutant/Deputy Superintendent Kor Suksis (Dsp/Ks), (31 Jan 2011 - 27 Dec 2040) (University)

COURSE ATTENDED


Internal/ External Course
INTERNAL COURSE- ORGANIZED BY PTJ
  1. PROJECT MANAGEMENT ESSENTIALS (A COMPREHENSIVE APPROACH IN MANAGING PROJECT), Universiti Malaya (19 Dec 2018 - 20 Dec 2018)
  2. BENGKEL INISIATIF PENTADBIRAN & GOVERNAN UM 2020, Telekom Malaysia Convention Centre, Kuala Lumpur (06 Feb 2020 - 06 Feb 2020)
  3. BENGKEL PENGURUSAN RISIKO PTJ, Bilik Mesyuarat 3, Aras 4, Canseleri (08 Jun 2018 - 08 Jun 2018)
  4. SHARING SESSION : THINK POSITIVE, LOVE YOUR ORGANIZATION, Bangunan Azman Hashim, Fakulti Perniagaan & Ekonomi (22 Jun 2023 - 22 Jun 2023)
  5. ACADEMIC DEVELOPMENT MATRIX, Crystal Crown Petaling Jaya (03 Sep 2018 - 03 Sep 2018)
  6. BENGKEL PEMANTAPAN AUDITOR AKD UM BIL.23/2022, Bilik Banquet Hall, Aras 2 Bangunan Azmanhashim , Fakulti Perniagaan dan Ekonomi, UM (18 May 2022 - 19 May 2022)
  7. BENGKEL PEMERKASAAN KUALITI PTJ BUKAN AKADEMIK, Bilik Kuliah 4, Aras 3, Fakulti Alam Bina (08 Aug 2018 - 08 Aug 2018)
  8. PROGRAM BINA PASUKAN PORTFOLIO TIMBALAN NAIB CANSELOR (AKADEMIK & ANTARABANGSA) UNIVERSITI MALAYA 20, Program Bina Pasukan Portfolio Timbalan Naib Canselor (Akademik & Antarabangsa) Universiti Malaya 2018 (24 Mar 2018 - 25 Mar 2018)
  9. TAKLIMAT PEMANTAPAN DAN MESYUARAT AUDITOR UNTUK AUDIT DALAMAN BIL. 21/2020, Eastin Hotel, Petaling Jaya, Selangor (13 Jul 2020 - 13 Jul 2020)
  10. WEBINAR SEMBANG-SEMBANG ASNB " FAHAMI PEMBIAYAAN ASB SEBAGAI INSTRUMEN PERANCANGAN KEWANGAN", Universiti Malaya (24 Feb 2022 - 24 Feb 2022)
  11. KURSUS ORIENTASI FELO & PEMBANTU FELO TAHUN 2020, Esurya, Suria Cherating, Pahang Darul Makmur (14 Feb 2020 - 16 Feb 2020)
  12. SESI PERKONGSIAN TEKNIK2 PENYEDIAAN SLAID/LAPORAN UNTUK TUJUAN PEMBENTANGAN AHLI PENGURUSAN UNIVERSI, Sesi Perkongsian Teknik2 Penyediaan Slaid/Laporan Untuk Tujuan Pembentangan Ahli Pengurusan Universiti Di Peringkat Universiti/Tempatan/Antarabangsa (25 Jun 2021 - 25 Jun 2021)
  13. TAKLIMAT PENGURUSAN FAIL BAGI PORTFOLIO TIMBALAN NAIB CANSELOR (AKADEMIK & ANTARABANGSA) , Taklimat Pengurusan Fail Bagi Portfolio Timbalan Naib Canselor (Akademik & Antarabangsa) (30 Jan 2019 - 30 Jan 2019)
  14. SESI PERKONGSIAN BAGI MENGENDALIKAN TUGAS-TUGAS KESETIAUSAHAAN PENGURUSAN TERTINGGI, Sesi Perkongsian Bagi Mengendalikan Tugas-Tugas Kesetiausahaan Pengurusan Tertinggi (17 Jun 2021 - 17 Jun 2021)
  15. BENGKEL HALATUJU DAN PERANCANGAN STRATEGIK ADEC 2019, Universiti Malaya (17 Dec 2018 - 18 Dec 2018)
  16. MENANGANI TEKANAN EMOSI & MENGIMBANGI ANTARA KEPERLUAN KELUARGA DAN KERJA SEPANJANG TEMPOH PKP, Secara Dalam Talian Melalui Aplikasi Zoom (11 Jun 2021 - 11 Jun 2021)
  17. ACADEMIC DEVELOPMENT MATRIX, Ve Hotel & Residence (09 Nov 2018 - 09 Nov 2018)
  18. BENGKEL JAWATANKUASA KURSUS UNIVERSITI, Bilik I3, Blok Isains, Fakulti Sains, UM (30 Aug 2018 - 30 Aug 2018)
  19. BENGKEL PSYCHOLOGY FIRST AID (PFA) & MENTAL HEALTH FIRST AID (MHFA), Di Tempat Masing-Masing (06 Feb 2021 - 06 Feb 2021)
  20. KURSUS TOT MODUL LDK SESI 2018/2019 FELO DAN PEMBANTU FELO KOLEJ KEDIAMAN, Rumah Universiti, Universiti Malaya, Kl (20 Jul 2018 - 21 Jul 2018)
  21. WORKFORCE PERFORMANCE SKILLS, Microsoft Teams (04 Dec 2020 - 04 Dec 2020)
  22. KURSUS PEMANTAPAN PROSES AUDIT AKD BIL 19/2018 & MESYUARAT AUDITOR, Bilik Senat, Aras 4, Canseleri (22 May 2018 - 22 May 2018)
  23. KURSUS ASAS PENGURUSAN RISIKO UNIVERSITI MALAYA 2024 (PTJ BUKAN AKADEMIK), Dewan Perdana 1, Kompleks Perdana Siswa (07 Aug 2024 - 07 Aug 2024)
  24. BENGKEL DAFTAR RISIKO SIRI 2 PT05, PT08 & PT09, Bilik Mesyuarat 3, Aras 4, Canseleri (15 Mar 2018 - 15 Mar 2018)
  25. BENGKEL DAFTAR RISIKO SIRI 2 PT01, PT02 DAN PT06, Bilik Mesyuarat 3, Aras 4, Canseleri (06 Mar 2018 - 06 Mar 2018)
  26. KURSUS AUDITOR DALAMAN , Malaysia (29 Nov 2017 - 30 Nov 2017)
  27. PROGRAM HARI TERBUKA KEBAJIKAN STAF PERINGKAT UNIVERSITI MALAYA 2024, Auditorium Kps (28 Aug 2024 - 29 Aug 2024)
INTERNAL COURSE
  1. BUSINESS ETIQUETTE : TINGKAT IMEJ ORGANISASI MELALUI BUDAYA KERJA, The Cube Blok L Aras 2 Fakulti Kejuruteraan (13 Nov 2018 - 14 Nov 2018)
  2. MICROSOFT 365, Makmal Komputer 12-4 Aras 12 Wisma R & D (02 Oct 2019 - 03 Oct 2019)
  3. PROTOKOL, ETIKET SOSIAL DAN PENGURUSAN MAJLIS, Online (Dalam Talian) (19 Nov 2020 - 19 Nov 2020)
  4. KEPIMPINAN DIRI : MENGENAL KSA (KNOWLEDGE, SKILL, ATTITUDE) ANDA, Kursus Secara Online (Dalam Talian). (30 Jun 2020 - 30 Jun 2020)
  5. EFFECTIVE COACHING, COUNSELLING AND MENTORING TO DEVELOP OTHERS, Aras 4 Bilik Senat Bangunan Canseleri (31 May 2023 - 31 May 2023)
  6. CHATGPT DALAM URUSAN PENTADBIRAN, Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri (25 Mar 2024 - 25 Mar 2024)
  7. PENGGUNAAN MICROSOFT TEAMS DAN ZOOM, Secara Dalam Talian (19 Jul 2021 - 19 Jul 2021)
  8. HOW I OPENED UP DEPRESSION AT WORK / BAGAIMANA MENGURUS TEKANAN DI TEMPAT KERJA, Bilik Seminar Aras a & B Institut Pengajian Termaju (IAS) (17 Dec 2019 - 18 Dec 2019)
  9. DATA ANALYISIS FOR ADMINISTRATION, Bilik Senat Aras 4 Bangunan Canseleri (19 Mar 2018 - 20 Mar 2018)
  10. JADI BOSS AWESOME, Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri (26 Jul 2017 - 27 Jul 2017)
  11. CERAMAH DAN SESI DAILOG BERSAMA MANTAN PENDAFTAR UNIVERSITI MALAYA, Auditorium Tun Suffian (13 Dec 2006 - 13 Dec 2006)
  12. FUTURES THINKING & SCENARIO PLANNING, Bilik Senat, Aras 4 Bangunan Canseleri Universiti Malaya (16 Aug 2016 - 17 Aug 2016)
  13. KURSUS PEMBINAAN LAMAN WEB, Makmal Komputer B, Akademi Pengajian Islam (18 Oct 2010 - 19 Oct 2010)
CONFERENCE
  1. KONVENSYEN PENTADBIR UNIVERSITI AWAM 2022, Pulai Springs Resort, Johor Bahru. (18 Aug 2022 - 20 Aug 2022)
  2. INTERNATIONAL CONFERENCE ON WAQF & ENDOWMENT (ICWE 2023), Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) (16 Mar 2023 - 17 Mar 2023)
  3. PROGRAM KELESTARIAN PENDAPATAN UNIVERSITI MELALUI INTEGRASI ZAKAT, WAKAF DAN ENDOWMEN, Akademi Kepimpinan Pendidikan Tinggi, Bandar Enstek (05 Nov 2023 - 09 Nov 2023)
  4. PUTRAJAYA FORUM 2022 BERSEMPENA PAMERAN DEFENCE SERVICE ASIA (DSA) 2022, Malaysian International Trade and Exhibition Centre (Mitec) (29 Mar 2022 - 29 Mar 2022)
  5. PROGRAM WACANA KEPIMPINAN PERDANA PENTADBIR UNIVERSITI AWAM MALAYSIA (SIRI II), Secara Dalam Talian (Zoom) (24 Mar 2022 - 24 Mar 2022)
  6. KONVENSYEN PENTADBIR DAN ANUGERAH GEMILANG MASTI TAHUN 2020, Universiti Malaysia Terengganu (Secara Dalam Talian) (29 Mar 2021 - 31 Mar 2021)
  7. 2ND NATIONAL CASE STUDY CONFERENCE 2015, Riverside Majestic Hotel, Kuching, Sarawak (06 Oct 2015 - 07 Oct 2015)
  8. SEMINAR MEMPERKASAKAN AMALAN TERBAIK KOR SUKSIS UA (SMART) 2017, Universiti Malaysia Perlis (Unimap) (26 Feb 2017 - 28 Feb 2017)
  9. SEMINAR MEMACU PEMIMPIN MASA HADAPAN, Bayview Hotel Kuah, Langkawi, Kedah (03 Mar 2014 - 05 Mar 2014)
COURSES ORGANIZED BY PTJ
  1. KURSUS BINA PASUKAN PEGAWAI TADBIR, Lembah Azween, Hulu Langat (06 Dec 2013 - 08 Dec 2013)
  2. KURSUS T.O.T FELO DAN PEMBANTU FELO BAGI KURSUS FASILITATOR MAHASISWA FASA 1 SEMPENA MINGGU HALUANSISWA SESI 2015/2016, Eagle Ranch Resort, Port Dickson, Negeri Sembilan (11 Jun 2015 - 14 Jun 2015)
  3. SESI TAKLIMAT KEPADA PENTADBIR SISTEM E-PROCUMENT, Auditorium Hir, Level G, Bangunan Hir (24 Mar 2015 - 24 Mar 2015)
  4. BUILDING A HIGH-PERFORMANCE ORGANISATIONAL CULTURE, Razak School of Government, Tingkat 5, Menara Prisma, Presint 3, Putrajaya (13 Nov 2015 - 13 Nov 2015)
  5. BENGKEL PENERAPAN NILAI TERAS UM, A'Famosa Resort, Melaka (22 May 2009 - 24 May 2009)
  6. BENGKEL PENYEDIAAN PEMBANGUNAN INDIVIDU UNTUK SKIM PEGAWAI TADBIR (N), Dewan Serbaguna, Aras Bawah, Pusat Sukan UM (16 Dec 2015 - 16 Dec 2015)
  7. QALB-GUIDED LEADERSHIP: LEADING BY HEART, Cube, Akademi Pengajian Islam UM (15 Jun 2017 - 15 Jun 2017)
  8. SPECTRUM BASIC WORKSHOP, Computer Lab 14-1, Wisma R&D (27 Feb 2014 - 27 Feb 2014)
  9. SEMINAR KOMUNIKASI KORPORAT DAN ANTARABANGSA PADA 12 & 13 JULAI 2017, Panggung Eksperimen UM (12 Jul 2017 - 13 Jul 2017)
  10. TAKLIMAT DAN PERBINCANGAN MENGENAI PERSEDIAAN KURSUS BAGI PROGRAM KERJASAMA TEKNIKAL MALAYSIA (MTCP) 2015, Auditorium Wp 2, Kementerian Luar Negeri, Putrajaya (21 Jan 2015 - 21 Jan 2015)
  11. BENGKEL PENGISIAN BORANG DAFTAR RISIKO RASUAH PTJ/UNIT TNCAA, Cube Faculty of Education UM (23 May 2017 - 25 May 2017)
  12. CUKAI BARANGAN DAN PERKHIDMATAN (GST) - ANJURAN INPUMA, Auditorium, Kompleks Pengurusan, Penyelidikan dan Inovasi (Ippp) Universiti Malaya (28 May 2014 - 28 May 2014)
  13. BENGKEL PENGISIAN BORANG DAFTAR RISIKO RASUAH BAGI PTJ/UNIT DI BAWAH TNC (A&A), Bilik Cube, Fakulti Pendidikan (23 May 2017 - 25 May 2017)
  14. BENGKEL SEMAKAN SEMULA PRO FORMA KURSUS SUKSIS, Wisma R&D (28 Jan 2014 - 29 Jan 2014)
  15. SESI TAKLIMAT PERANCANGAN PEROLEHAN UNIVERSITI BAGI TAHUN 2016, Bilik Senat Aras 4, Bangunan Canseleri, Universiti Malaya (13 Jan 2016 - 13 Jan 2016)
  16. BENGKEL PEMERKASAAN HARDSKILL, SOFTSKILL & HEARTSKILL (HSH) FELO-FELO KOLEJ KEDIAMAN UNTVERSTTT MALAYA, Kompleks Perdanasiswa UM (09 Feb 2017 - 09 Feb 2017)
  17. TAKLIMAT KPI KEPADA PENTADBIR KPI PTJ TAHUN 2015, Dewan Kuliah Utama, Aras 2, Blok B, Akademi Pengajian Islam (11 Dec 2015 - 11 Dec 2015)
  18. BENGKEL PENYEDIAAN DAFTAR PENGURUSAN RISIKO PROSES TERAS (DOKUMENTASI PENGURUSAN RISIKO PROSES TERAS PTO'1-PT10), Dewan Semarak Akademi Pengajian Melayu UM (23 Jan 2017 - 23 Jan 2017)
  19. MASTER CLASS WITH PROF. DR MARC OLIVER OPRESNIK, Unikl British Malaysian Institute, Gombak, Selangor (09 Oct 2015 - 09 Oct 2015)
  20. BENGKEL PERANCANGAN DAN HALATUJU PUSAT PEMBANGUNAN AKADEMIK (ADEC) UM, Rumah Kelab Persatuan Alumni UM (Paum) (01 Sep 2016 - 01 Sep 2016)
  21. TAKLIMAT PENUTUPAN AKAUN TAHUN 2015, Bilik Mesyuarat 3, Aras 4, Bangunan Canseleri (Di Bawah Pejabat Tnc (a&a) (30 Sep 2015 - 30 Sep 2015)
  22. KURSUS INTENSIF DISABILITY LIASON OFFICER (DLO) MELALUI , Hotel Crystal Crown, Petaling Jaya, Selangor (01 Apr 2015 - 01 Apr 2015)
  23. PROGRAM TEAMBUILDING DAN KURSUS PEMANTAPAN KERJA BERPASUKAN MELALUI 10Q, Rimba Ilmu Universiti Malaya (09 Aug 2016 - 09 Aug 2016)
  24. BENGKEL SEMAKAN KURIKULUM PROGRAM IJAZAH TINGGI, Hotel Pullman Bangsar (27 Jan 2015 - 28 Jan 2015)
  25. PUTRAJAYA FORUM 2016, Hotel Sunway Putra Kuala Lumpur (18 Apr 2016 - 18 Apr 2016)
  26. BENGKEL PEMANTAPAN AKADEMIK SIRI VII, Pullman Hotel, Bangsar, Kuala Lumpur (28 Oct 2014 - 29 Oct 2014)
  27. TAKLIMAT ISO 9001:2015 - RISK MANAGEMENT, Auditorium Kompleks Pengurusan Penyelidikan & Inovasi,Ippp (08 Apr 2016 - 08 Apr 2016)
  28. TAKLIMAT EKSESAIS PENGISIAN TEMPLATE BORANG , Bilik Mesyuarat 3, Aras 4, Bangunan Canseleri (04 Mar 2016 - 04 Mar 2016)
  29. BENGEKL PEMANTAPAN SAHSIAH STAF HEP, De Baron, Langkawi Kedah (07 Feb 2014 - 08 Feb 2014)
  30. UNDERSTANDING AND IMPLEMENTING RISK ASSESMENT OF ISO 9001 : 2015, Aras 1, Paum Clubhouse (04 Feb 2016 - 04 Feb 2016)
  31. KURSUS BINA PASUKAN SIRI 2, Lembah Azwen (06 Dec 2013 - 08 Dec 2013)
  32. BENGKEL PEMBANGUNAN KEPIMPINAN, Petaling Jaya Hilton (17 Feb 2009 - 17 Feb 2009)
  33. GAMIFY TEACHING AND LEARNING WITH TECHNOLOGY, Cube Block a, Faculty of Computer Science and Information Technology (12 Sep 2017 - 12 Sep 2017)
INDUCTION COURSE
  1. KURSUS INDUKSI, Hotel Singgahsana, Petaling Jaya (13 May 2005 - 28 May 2005)
  2. KURSUS INDUKSI, Aras 1, Bangunan Peperiksaan (26 May 2005 - 26 May 2005)
  3. KURSUS INDUKSI, Hotel Singgahsana (11 May 2005 - 12 May 2005)