Curriculum Vitae

MADAM FATHIYAH BINTI ABD MALIK

Senior Assistant Registrar
  • Department of Research Management
  • fathiyah
  • +603-79674697

ACADEMIC QUALIFICATION


  • BHR(2005) (UUM), (Human Resource Management)
    Universiti Utara Malaysia (UUM)

WORKING EXPERIENCE


  • 09 Mar 2020-
    Penolong Pendaftar Kanan
    Institut Pengurusan dan Perkhidmatan Penyelidikan, Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi)
  • 01 Mar 2013-
    Penolong Pendaftar
    Pejabat Dekan, Fakulti Sains

ADMINISTRATIVE DUTIES


  • JAWATANKUASA TEKNIKAL PROJEK PEMBANGUNAN UNIVERSITI MALAYA RESEARCH PORTAL (UMReP)
    24 Jul 2024 - 31 Dec 2026 (University Malaya)
  • JAWATANKUASA TASK FORCE BAGI GARIS PANDUAN FASILITI PENYELIDIKAN UNIVERSITI MALAYA DI BAWAH INSTITUT PENGURUSAN & PERKHIDMATAN PENYELIDIKAN (IPPP), UM
    03 Jul 2023 - 02 Mar 2025 (Institute of Research Management and Services, Deputy Vice-Chancellor (Research and Innovation))
  • TASK FORCE PEMBANGUNAN SISTEM KEWANGAN BARU
    13 Jun 2024 - 31 Dec 2024 (University Malaya)
  • JAWATANKUASA PELAKSANA SESI UJIBAKAT PROGRAM INNOVATHON MUSIM KE-2 TAHUN 2024
    13 Jun 2024 - 31 Oct 2024 (National)
  • TASK FORCE BAGI PELAKSANAAN INISIATIF HUMANISING APPROACH IN TALENT DEVELOPMENT DI BAWAH PORTFOLIO P&I
    10 May 2022 - 31 Jul 2024 (Faculty)
  • JAWATANKUASA PENGANJURAN PROGRAM TEAM BUILDING IPPP
    24 Aug 2023 - 31 Jan 2024 (Institute of Research Management and Services, Deputy Vice-Chancellor (Research and Innovation))
  • JAWATANKUASA PELAKSANA PROGRAM WACANA PEMIKIR GLOBAL 2024
    11 Jan 2024 - 22 Jan 2024 (University Malaya)
  • EKSESAIS AUDIT PERJAWATAN TAHUN 2022/2023
    15 Nov 2022 - 31 May 2023 (University Malaya)
  • JAWATANKUASA TASK FORCE COVID 19 DI BAWAH PORTFOLIO TIMBALAN NAIB CANSELOR (PENYELIDIKAN & INOVASI)
    12 May 2020 - 31 Dec 2020 (Faculty)

AWARD AND STEWARDSHIP


  • Certificate of Excellent Service
    2024, Universiti Malaya
  • Certificate of Excellent Service
    2022, Universiti Malaya
  • Excellence Service Award
    2013, Universiti Malaya

COURSE ATTENDED


Internal/ External Course
INTERNAL COURSE
  1. INTERVENSI KELOMPOK KERJAYA - ANTARA KERJAYA & KELUARGA, Bilik Pameran Aras G Bangunan Hir (13 Nov 2019 - 13 Nov 2019)
  2. MANAGEMENT AND PLANNING TOOLS, THE STRATEGIC APPLICATION, Online (Dalam Talian) (04 Aug 2020 - 04 Aug 2020)
  3. KEMAHIRAN MENGADAPTASI KONSEP FLEKSIBILITI DI DALAM ORGANISASI, Dalam Talian (16 Aug 2021 - 16 Aug 2021)
  4. MEMBINA KEMAHIRAN RUNDINGAN MENERUSI PENDEKATAN BATNA (BEST ALTERNATIVE TO A NEGOTIATED AGREEMENT), Secara Dalam Talian (12 Jul 2021 - 12 Jul 2021)
  5. MICROSOFT EXCEL 2016 (ASAS & PERTENGAHAN), Secara Dalam Talian (17 Dec 2021 - 17 Dec 2021)
  6. KURSUS PROTOKOL DAN ETIKET SOSIAL (STAF EKSEKUTIF) SIRI 1/2021, Secara Dalam Talian (01 Sep 2021 - 02 Sep 2021)
  7. KEPIMPINAN DIRI (SELF-LEADERSHIP) ASAS TINGKAH LAKU CEMERLANG. , Aras 1 Bilik Seminar Bangunan High Impact Research (Hir) (20 Oct 2022 - 20 Oct 2022)
  8. PENULISAN MINIT MESYUARAT, KERTAS KERJA DAN LAPORAN, Aras 4 Bilik Senat Bangunan Canseleri (27 Sep 2023 - 27 Sep 2023)
  9. TRANSFORMASI POWERPOINT DARI ASAS KE PEMBENTANGAN BERKESAN, Online (17 Mar 2025 - 17 Mar 2025)
  10. PROGRAM PERMUKIMAN STAF UNIT LATIHAN & KEMAJUAN KERJAYA, BSM, Pusat Pengajian Luar Ulu Gombak UM (31 Jul 2010 - 01 Aug 2010)
  11. KURSUS PSIKOLOGI KEJAYAAN, Bilik Kuliah 1, Aras 6, Wisma R&D, UM (27 Sep 2011 - 27 Sep 2011)
  12. KURSUS PEMANTAPAN PEGAWAI TADBIR, Kompleks Kampus Kota (29 Jan 2009 - 30 Jan 2009)
  13. PROGRAM TEAM BUILDING BSM, Teratak Malaya, Janda Baik (01 Feb 2013 - 03 Feb 2013)
  14. MICROSOFT EXCEL - DATA ANALYSIS WITH FUNCTIONS AND FORMULA, Online (24 Mar 2025 - 24 Mar 2025)
  15. #RAHSIASOLAT : HIKMAH DUNIA DIRAIH, NIKMAT SYUGRA MENANTI, Dewan Kuliah Utama, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (13 Jun 2017 - 13 Jun 2017)
  16. PROGRAM LATIHAN PEMENTORAN STAF UM (MENTOR), Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri Baru (20 Feb 2013 - 21 Feb 2013)
  17. BENGKEL PENYEDIAAN PEMBANGUNAN INDIVIDU UNTUK SKIM PEGAWAI TADBIR (N), Dewan Serbaguna, Aras Bawah, Pusat Sukan UM (16 Dec 2015 - 17 Dec 2015)
  18. KURSUS MICROSOFT ACCSESS UNTUK STAF UNIT LATIHAN, Makmal Komputer 4, Tingkat 12, Wisma Rnd (20 Jun 2012 - 20 Jun 2012)
  19. KURSUS 'DECISION MAKING & PROBLEM SOLVING', Bilik Kuliah 5&6, Aras 5, Wisma R&D, UM (28 Feb 2012 - 29 Feb 2012)
  20. KURSUS PENGURUSAN MESYUARAT, Kompleks Kampus Kota (16 Jul 2009 - 16 Jul 2009)
  21. KURSUS PEMANTAPAN PEGAWAI TADBIR, Kompleks Kampus Kota (29 Jan 2009 - 30 Jan 2009)
  22. PENGENALAN KEPADA DATA ANALITIK DALAM KONTEKS PENTADBIRAN, Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri (25 Mar 2025 - 25 Mar 2025)
INTERNAL COURSE- ORGANIZED BY PTJ
  1. BENGKEL PELAN STRATEGIK FAKULTI SAINS 2020, Tamu Hotel & Suite, Kuala Lumpur (31 Jan 2020 - 02 Feb 2020)
  2. BENGKEL PENYELARASAN ISU DASAR PROGRAM AKADEMIK BIL. 5/2017, Hotel Concorde Shah Alam (04 Nov 2017 - 06 Nov 2017)
  3. KURSUS ASAS MENGENALI JURNAL "A-Z", Secara Dalam Talian Melalui Aplikasi Google Meet (09 Jun 2021 - 09 Jun 2021)
  4. BENGKEL PEMANTAPAN PENGURUSAN PROGRAM AKADEMIK FAKULTI SAINS 2018 DI TAMU HOTEL & SUITES, KL , Hotel Tamu (17 Nov 2018 - 18 Nov 2018)
  5. BENGKEL PENYEDIAAN KEPERLUAN LAPORAN PRINTIS OLEH PENGGUNA (USER), Bilik Mesyuarat Fakulti, Fakulti Perubatan (15 Mar 2018 - 15 Mar 2018)
  6. BENGKEL TRANSFORMASI STAF PEJABAT DEKAN FAKULTI SAINS 2019, Port Dickson, Negeri Sembilan (24 Aug 2019 - 25 Aug 2019)
  7. SESI PERKONGSIAN ILMU ISU-ISU KRITIS DALAM PENILAIAN PENERBITAN CABARAN PENTADBIR UNIVERSITI, Secara Dalam Talian Melalui Aplikasi Google Meet (07 Jul 2021 - 07 Jul 2021)
  8. BENGKEL MINI ACTION LAB ASASI , Rumah Universiti, UM (31 Jul 2019 - 31 Jul 2019)
  9. SESI PERKONGSIAN THE ART OF BUILDING RAPPORT : HOW TO CONNECT WITH ANYONE IN LESS THAN 30 SECONDS, Secara Dalam Talian Melalui Aplikasi Zoom (05 Jul 2021 - 05 Jul 2021)
  10. BENGKEL JAWATANKUASA KURSUS UNIVERSITI, Bilik I3, Blok Isains, Fakulti Sains, UM (30 Aug 2018 - 30 Aug 2018)
  11. HOW TO CREATE AN INFOGRAPHIC ON POWERPOINT , Online Course : Using Google Meet (01 Jul 2021 - 01 Jul 2021)
  12. BENGKEL PENGURUSAN PENGAMBIALN PELAJAR MELALUI SALURAN INTERNATIONAL DEGREE PROGRAMME (IDP), Dewan Bankuasi, Fakulti Alam Bina (28 Feb 2018 - 28 Feb 2018)
COURSES ORGANIZED BY PTJ
  1. BENGKEL PENGHAYATAN KAEDAH & PERATURAN UNIVERSITI MALAYA (PENGAJIAN IJAZAH PERTAMA) 2017 11 - 13 OGOS 2017, Hotel Concorde, Shah Alam (11 Aug 2017 - 13 Aug 2017)
  2. CERAMAH BULANAN (AGAMA), Bilik Mesyuarat 2, Pejabat Dekan, Fakulti Sains (25 Mar 2015 - 25 Mar 2015)
  3. CERAMAH HARI PEKERJA, Bilik Court (13 May 2011 - 13 May 2011)
  4. BENGKEL SEMAKAN KURIKULUM SIRI 1 : PENGURUSAN IJAZAH TINGGI UNIVERSITI MALAYA PADA 27 - 28 JANUARI 2015, Pullman Hotel, Bangsar (27 Jan 2015 - 28 Jan 2015)
  5. AMALAN MANAGEMENT: AMALAN KAIZEN UNTUK MENINGKATKAN KECEKAPAN PROSES, Mpc, Petaling Jaya, Selangor (12 May 2015 - 13 May 2015)
  6. CERAMAH BULANAN (AGAMA), Bilik Mesyuarat 2, Pejabat Dekan, Fakulti Sains (29 Apr 2015 - 29 Apr 2015)
  7. TAKLIMAT ETIKA KERJA UNIVERSITI MALAYA, Bilik Mesyuarat 2, Pds (19 Mar 2013 - 19 Mar 2013)
  8. KURSUS BINA PASUKAN PEGAWAI TADBIR SIRI 3, Awana Golf & Country Resort (20 Dec 2013 - 22 Dec 2013)
  9. BENGKEL AUDIT PROGRAM PASCA IJAZAH 2013, Hotel Singgahsana, Pj (10 Oct 2013 - 10 Oct 2013)
  10. TAKLIMAT LAWATAN NAIB CANCELOR (BARU) UM KE FAKULTI SAINS., Dk4, Fakulti Sains (05 Feb 2014 - 05 Feb 2014)
  11. BENGKEL PENGHAYATAN: SISTEM PENGURUSAN KUALITI, Saujana Hotel, Kuala Lumpur (10 Apr 2014 - 11 Apr 2014)
  12. BENGKEL PEMANTAPAN AKADEMIK SIRI VII, Pullman Hotel, Bangsar, Kuala Lumpur (28 Oct 2014 - 29 Oct 2014)
  13. BRIEFING ON PERSONAL DATA PROTECTION ACT, Auditorium Tun Mohamed Suffian, Fakulti Undang-Undang (19 Jul 2012 - 19 Jul 2012)
  14. BENGKEL PENGEMASKINIAN DAN PENYEMAKAN SEMULA AK/PK BSM DAN PERBINCANGAN MENGENAI AUTONOMI, Hotel Concorde Inn, Klia, Sepang (06 Apr 2012 - 09 Apr 2012)
  15. CERAMAH (AGAMA) BULANAN, Bilik Mesyuarat 2, Pejabat Dekan, Fakulti Sains (25 Mar 2015 - 25 Mar 2015)
  16. TAKLIMAT PENGGUNAAN EDMS, Di Bilik Mesyuarat 1, Pds, Fakulti Sains (29 Jan 2015 - 29 Jan 2015)
  17. BENGKEL SEMAKAN SEMULA PROGRAM DAN PENAWARAN PROGRAM BARU, FAKULTI SAIN UM, Awana Resort World, Genting Highlands, Pahang (31 Mar 2017 - 01 Apr 2017)
  18. BENGKEL SEMAKAN KURIKULUM PROGRAM IJAZAH , Hotel Pullman (27 Jan 2015 - 28 Jan 2015)
  19. BENGKEL PEMANTAPAN PROGRAM IJAZHA TINGGI, FAKULTI SAINS, Bilik Seminar 1, Bangunan Persatuan Alumni, Universit Malaya (10 Oct 2016 - 10 Oct 2016)
  20. PROGRAM BUILDING HIGH PERFORMANCE TEAM, Nadi Training Center, Sungkai, Perak. (10 Oct 2014 - 12 Oct 2014)
  21. KURSUS PENGURUSAN SURAT RASMI, REKOD DAN FAIL, Bilik Mesyuarat 2, Fakulti Sains (05 Oct 2016 - 05 Oct 2016)
  22. TAKLIMAT SISTEM PERMOHONAN KEMASUKAN PELAJAR PEMERHATI (E-INBOUND) KE UNIVERSITI MALAYA SESI 2014/2015 - ANJURAN ISC - JAM 9.30PAGI - 11.30PAGI. , Auditorium Tun Ahmad Suffian, Fakulti Undang-Undang (06 Feb 2014 - 06 Feb 2014)
  23. BENGKEL FUTURES THINKING AND SCENARIO PLANNING, Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canselori, Universiti Malaya (16 Aug 2016 - 17 Aug 2016)
  24. MANAGING MULTICULTURAL CUSTOMERS, Wisma R&D (21 Jan 2014 - 22 Jan 2014)
  25. BENGKEL KAEDAH & PERATURAN, Avillion Admiral Cove, Port Dickson, N. Sembilan (29 Jul 2016 - 30 Jul 2016)
  26. BENGKEL KECERMERLANGAN DALAM KERJA BERPASUKAN, De Rhu Beach Resort, Kuantan, Pahang (13 Dec 2013 - 15 Dec 2013)
  27. TAKLIMAT PERKHIDMATAN BAHAGIAN SUMBAR MANUSIA (BSM), Dewan Kuliah 3, Fakulti Sains (11 Apr 2016 - 11 Apr 2016)
  28. HIGHER DEGREE PROGRAM EVALUATION & PRE-CURRICULUM REVIEW WORKSHOP (ANJURAN FAKULTI KEJURUTERAAN), Westside Room 1, Boulevard Hotel, Mid Valley, Kl (22 Apr 2013 - 22 Apr 2013)
  29. CERAMAH BULANAN (AGAMA), Bilik Mesyuarat 2, Pejabat Dekan, Fakulti Sains (31 Mar 2016 - 31 Mar 2016)
  30. WORKSHOP FOR UNIVERSITY MENTORS (ANJURAN ADEC), Interactive Learning Room, 14th Floor, Wisma R&D, UM (10 Jan 2013 - 10 Jan 2013)
  31. PENYEDIAAN PEMBANGUNAN INDIVIDU UNTUK SKIM PEGAWAI TADBIR (N) , Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri (16 Dec 2015 - 17 Dec 2015)
  32. BENGKEL PERANCANGAN DAN STRATEGI FAKULTI SAINS 2016, Bayview, Hotel Langkawi, Kedah (04 Dec 2015 - 06 Dec 2015)
  33. TAKLIMAT MENGENAI PROSES KEMASUKAN PERMOHONAN CALON IJAZAH TINGGI, Di Makmal Komputer, Fakulti Sains (02 Dec 2015 - 02 Dec 2015)
  34. SAPT TOWNHALL, Dewan Kuliah 3 & 4 Fakulti Sains (05 Oct 2015 - 05 Oct 2015)
  35. CERAMAH KESEDARAN KANSER SERVIKS, Bilik Court (10 Jun 2011 - 10 Jun 2011)
  36. TAKLIMAT KEMASUKAN CALON IJAZAH TINGGI (HALUANSISWA) , Dewan Kuliah 3, Fakulti Sains (28 Aug 2015 - 28 Aug 2015)
  37. TAKLIMAT KEMASUKAN CALON IJAZAH TINGGI (HALUANSISWA), Dewan Kuliah 3, Fakulti Sains (28 Aug 2015 - 28 Aug 2015)
  38. SIRI TAZKIRAH RAMADAN 1436H, Dewan Kuliah 3, Fakulti Sains (25 Jun 2015 - 25 Jun 2015)
  39. TAKLIMAT FAILING DAN PENGGUNAAN EDMS, Dewan Kuliah 3 (Dk3), Fakulti Sains (11 Jun 2015 - 11 Jun 2015)
  40. BENGKEL PEMERKASAAN STAF PEJABAT DEKAN, FAKULTI SAINS, Resort World Kijal, Terengganu (05 Jun 2015 - 07 Jun 2015)
NATIONAL CIVICS BUREAU COURSE
  1. KURSUS BIRO TATANEGARA, Kem Bina Negara Kulim, Kedah (20 Jun 2009 - 24 Jun 2009)
INDUCTION COURSE
  1. KURSUS INDUKSI, Kompleks Kampus Kota (15 Apr 2009 - 30 Apr 2009)
  2. KURSUS INDUKSI, Aras 1, Bangunan Peperiksaan (30 Apr 2009 - 30 Apr 2009)
  3. KURSUS INDUKSI, Kompleks Kampus Kota (15 Apr 2009 - 30 Apr 2009)
EXTERNAL COURSE
  1. BENGKEL KOMPETENSI UNTUK PENGURUSAN PENGGANTIAN BAGI KUMPULAN PENGURUSAN & PROFESIONAL (BUKAN AKADEMIK) UNIVERSITI MALAYA, UTM, Johor Bahru (08 Nov 2012 - 09 Nov 2012)
  2. LEAN MANAGEMENT: AMALAN KAIZEN UNTUK MENINGKATKAN KECEKAPAN PROSES, Petaling Jaya Selangor (12 May 2015 - 13 May 2015)
  3. KURSUS MENGURUS PELAN PENGGANTIAN DENGAN EFEKTIF, Pusat Latihan, UTM Johor Bahru (10 Sep 2012 - 12 Sep 2012)
RESEARCH
  1. TEST : PENGUBAHSUAIAN MODUL , (01 Dec 2010 - 31 Dec 2010)