
Curriculum Vitae
BIOGRAPHY
KETERANGAN TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB 2005-2025
PENOLONG PENDAFTAR N41
- Bahagian Akademik (Seksyen Peperiksaan)
- Bertanggungjawab untuk menguruskan peperiksaan Ijazah Dasar bagi empat Fakulti, iaitu Fakulti Undang-Undang, Fakulti Pergigian, Fakulti Sastera, dan Akademi Pengajian Islam.
- Menjadi penasihat kepada Jawatankuasa Pemeriksa Ijazah Dasar.
- Bertindak sebagai Pegawai Kawalan Peperiksaan.
- Menyediakan kedudukan pelajar dalam Dewan Peperiksaan serta jadual peperiksaan.
- Menyediakan laporan pemeriksa (boardlist) bagi fakulti di bawah tanggungjawab.
- Menguruskan peperiksaan dan keputusan SM Bjuris.
- Bertanggungjawab sebagai pegawai kawalan semasa istiadat konvokesyen.
- Bahagian Pembangunan Organisasi dan Bahagian Pentadbiran Kewangan (BPOP dan BPK) kini dikenali sebagai BPOG
- Pernah berkhidmat di bawah seliaan Jabatan Pendaftar.
- Menguruskan urusan mesyuarat Lembaga Pengarah Universiti.
- Mengendalikan perkhidmatan stor berpusat bagi pakaian seragam, alat tulis, dan jubah pengurusan serta pelajar.
- Menguruskan perolehan pakaian seragam, alat tulis, dan jubah konvokesyen.
- Menyediakan laman web sepusat umconvo bagi memudahkan urusan pengagihan jubah.
- Menyediakan kertas cadangan garis panduan pemberian elaun telefon kepada pengurusan dan pegawai berdasarkan pekeliling kerajaan.
- Bertanggungjawab sebagai pegawai yang diaudit semasa auditan Jabatan Akauntan Negara.
- Menguruskan urusan sitting plan Pengurusan UM semasa Istiadat konvokesyen Universiti Malaya.
- Fakulti Alam Bina dan Fakulti Pergigian
- Menguruskan urusan akademik pelajar Ijazah Dasar termasuk kemasukan, pendaftaran, peperiksaan, dan pengijazahan.
- Menyediakan kertas senat.
- Menguruskan urusan pembangunan sumber manusia dan kebajikan staf.
- Menasihati Pentadbir Akademik mengenai Kaedah dan Peraturan Universiti Malaya.
- Mengendalikan peperiksaan OSCE secara hybrid di Klinik Tahun 3, 4, dan 5.
- Menguruskan akreditasi program SM Pembedahan Pergigian (BDS) dan SM Seni Bina berdasarkan standard program dan keperluan Badan Profesional.
- Terlibat dalam pembangunan kurikulum SM BDS bagi subjek Matapelajaran Universiti.
- Menambah baik Kaedah dan Peraturan SM BDS Tahun 2019.
- Menguruskan urusan peperiksaan Profesional Tahun 1, 2, 3, 4, dan 5 bagi program BDS
- Bertindak sebagai Pengawal Dokumen Fakulti.
PENOLONG PENDAFTAR N44
- Bahagian Perancangan, Penyelidikan dan Penyelarasan Dasar, Kementerian Pendidikan Malaysia
- Merancang inisiatif bagi Lonjakan 3: Menghayati Pembelajaran Sepanjang Hayat.
- Menyediakan bajet projek dan dokumen RMK di bawah portfolio Bahagian Penyelarasan Dasar Modal Insan, KPT.
- Bertindak sebagai pegawai pelapor dan sekretariat kepada Mesyuarat Menteri mengenai modal insan penghayatan Pembelajaran Sepanjang Hayat.
- Bertindak sebagai pegawai pelapor dan sekretariat kepada Mesyuarat Menteri mengenai TVET bagi enam kementerian.
- Merangka penambahbaikan polisi bersama kementerian lain.
- Menyelaraskan mesyuarat, memantau projek, dan melaporkan projek PPRN kepada Kementerian.
- Menyediakan Memo Jemaah Menteri bagi perkara di bawah portfolio Bahagian Penyelarasan Dasar Modal Insan, KPM.
- Pejabat Timbalan Naib Canselor (Akademik & Antarabangsa)
- Melaksanakan projek/program yang diarahkan oleh KPT, termasuk projek National Digital Library dan Hari Akademia peringkat kebangsaan.
- Menyediakan Memo Jemaah Menteri bagi urusan projek KPT dan bajet RMK.
- Melaksanakan Final Year Project berdasarkan SDG yang ditetapkan oleh Universiti.
- Memantau projek Remote Learning di 23 bilik di seluruh kampus dengan melantik unit pemantau yang diketuai oleh pihak PTM.
- Pusat Pentadbiran dan Tajaan, MASD
- Merancang inisiatif penajaan bagi pelajar berprestasi cemerlang dan B40.
- Menguruskan data dan prestasi pelajar dengan agensi seperti MARA dan PTPTN yang merupakan penyumbang terbesar dalam pendidikan pelajar.
- Memastikan urusan pengeluaran invois bagi tujuan pembayaran kepada pelajar tersusun dan tepat pada masanya.
- Menjalin kerjasama dengan pihak luar untuk memastikan kelestarian penajaan kepada pelajar, termasuk PETRONAS, MAYBANK, CIMB, SYLFF, NITORI, dan lain-lain.
- Menguruskan MOA dengan penaja dari dalam dan luar negara dengan kerjasama IRC.
- Menguruskan hal pentadbiran MASD, pembangunan fasiliti Bangunan Peperiksaan, dan pengurusan sumber manusia.
- Menyediakan bajet tahunan Pusat Pentadbiran dan Tajaan serta bertindak sebagai koordinator bajet bagi Pusat-Pusat MASD.
- Bertindak sebagai koordinator UMQEI MASD.
- Memastikan staf diberikan latihan kepakaran yang diperlukan oleh UM seperti data
- Bahagian Kesejahteraan, Kebajikan dan Fasiliti Hal Ehwal Pelajar
- Memastikan kebajikan pelajar dijaga dan terpelihara
- Melaksanakan aktiviti dan program kebajikan untuk pelajar.
- Menjalin kerjasama dengan pihak luar seperti MAIWP dan YAPEIM bagi memastikan bantuan kewangan kepada pelajar B40 disalurkan.
- Merangka inisiatif dan strategi pendanaan bagi meningkatkan jumlah bantuan yang diterima.
- Memastikan peruntukan kewangan bagi bantuan zakat kepada pelajar asnaf diuruskan dengan efisien dan berintegriti.
PENCAPAIAN
- Memperoleh penajaan baharu/tambahan daripada NITORI, Sangpo Foundation, WATSON
- Memperoleh geran penyelidikan RM500K daripada KPT bagi pelaksanaan kajian National Digital Library
- Pegawai Penyelaras dan ahli jawatankuasa taskforce kajian National Digital Library
- Memperoleh peruntukan bagi penambahbaikan penyelenggaraan CCTV bagi Dewan di Bangunan Peperiksaan
- Pegawai Sangkutan di Kementerian Pendidikan Malaysia
ACADEMIC QUALIFICATION
- MPA, (Public Administration)Universiti Malaya (UM)
- BA, (PENGAJIAN KEPENDUDUKAN)Universiti Malaya (UM)
WORKING EXPERIENCE
- 03 Mar 2025-Penolong Pendaftar Kanan
Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar) - 18 Mar 2024-Penolong Pendaftar Kanan
Jabatan Pentadbiran dan Perkhidmatan Akademik, Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) - 18 Jul 2022-Penolong Pendaftar Kanan
Pejabat Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa), Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) - 06 May 2019-Penolong Pendaftar Kanan
Pejabat Dekan, Fakulti Pergigian - 02 Sep 2015 -
04 May 2019-Penolong Setiausaha Kanan
Bahagian Perancangan, Penyelidikan & Penyelarasan Dasar - 05 May 2015 -
04 May 2017-Penolong Setiausaha
Kementerian Pendidikan Malaysia - 21 Oct 2013-Penolong Pendaftar
Pejabat Dekan, Fakulti Alam Bina - 04 Jan 2007-Pegawai Tadbir
Bahagian Pengurusan Organisasi dan Governan, Pendaftar - 14 Nov 2005 -
21 Dec 2006-Pegawai Tadbir (Kontrak)
Seksyen Peperiksaan, Universiti Malaya - 01 Jun 2004 -
31 Mar 2005-Pembantu Penyelidik
Prof. Datuk Ramlah Adam - 01 Feb 2003 -
28 Feb 2004-Pembantu Penyelidik
En Ahmad Kamal Ariffin Mohd Rus
ADMINISTRATIVE DUTIES
- Director01 Feb 2024 - present (Administration and Sponsorship Center, Deputy Vice-Chancellor (Academic and International))
CREATIVITY/ INNOVATIONS
- Queue Management System for One Stop Centre2025, Satu Projek ICT bagi menambahbaik Queue Management System (calling number system) di kaunter berpusat (OSC) KPS yang menempatkan Kaunter Bahagian Akademik, Bendahari, Visa dan Hal Ehwal Pelajar. Sistem ini ditambahbaik dengan sistem hybrid dimana pelajar boleh memilih tarikh temujanji dengan pegawai melalui aplikasi telefon mudah alih. (Process Improvement)
AWARD AND STEWARDSHIP
- Certificate of Excellent Service2022, Universiti Malaya
- (Silver Award) Litec 2021 Teaching and Learning Award2021, Universiti Malaya, (University)
- Certificate of Excellent Service2010, Universiti Malaya
- Excellence Service Award2009, Universiti Malaya
RESEARCH PROJECT
National
- 2024 - 2024, Jabatan Pendidikan TInggiKajian Kemungkinan (Feasibility Study) Pembangunan dan Pelaksanaan National Knowledge Infrustructure (NKI), Pendidikan Tinggi Malaysia ( Co-Researcher)
SOCIAL RESPONSIBILITY ACTIVITIES
- Terlibat Sebagai Ahli Jawatankuasa Logistik Bagi Pertandingan Robocup Malaysia Open 2024 Bil.2/2024 Yang Mana Memberi Tumpuan Kepada Kepintaran Robotik dan Ai. Bertanggungjawab Memastikan Keperluan Logistik dan Teknikal Di Bangunan Disediakan Berdasarkan Spesifikasi Pertandingan., (05 Sep 2024 - 09 Sep 2024) (International)
- Menguruskan Program Sambutan Hari Akademi dan Bulan Akademia Tahun 2023 Peringkat Kebangsaan Pada 5 Oktober 2023. Pada Tahun Tersebut UM Diminta Menjadi Menjadi Penganjur Bersama Pihak Kpt Yang Melibatkan Jemputan Luar Pelbagai Agensi. Majlis Ini Dirasmikan Oleh Yang Berhormat Dato' Seri Mohamed Khaled Nord, (05 Oct 2023 - 05 Oct 2023) (National)
- Setiausaha Kepada Penganjuran Program Jom Masuk U 2023 (Jmu 2023) Yang Berlangsung Pada 4 &Amp; 5 Jun 2023 Anjuran Kpt, (04 Jun 2023 - 04 Jun 2023) (National)
- Penglibatan Dalam Aktiviti Pertandingan Antara Gerai Sempena Majlis Raikan Syawal Universiti Malaya 2023, (18 May 2023 - 18 May 2023) (University)
COURSE ATTENDED
External Course
NATIONAL
-
PROGRAM KEPIMPINAN INSTTITUSI AKADEMI KEPIMPINAN PENDIDIKAN TINGGI (AKEPT) TAHUN 2024: DASAR NEGARA DAN PENDIDIKAN TINGGI, Akept (01 Aug 2024 - 03 Aug 2024)
Internal/ External Course
INTERNAL COURSE- ORGANIZED BY PTJ
-
BENGKEL EKSEKUTIF JAMINAN KUALITI AKADEMIK (AQA -AXEC) (SIRI 3 & 4), Online (15 Mar 2022 - 16 Mar 2022)
-
TAKLIMAT PENGEMASKINIAN KAEDAH-KAEDAH DAN PERATURAN-PERATURAN UM IJAZAH SARJANA MUDA 2019, Secara Atas Talian Melalui Pautan Google Meet. (10 Sep 2021 - 10 Sep 2021)
-
KURSUS ASAS PERTOLONGAN CEMAS PASUKAN TINDAKAN KECEMASAN BANGUNAN CANSELERI, Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri, Universiti Malaya. (09 Nov 2022 - 09 Nov 2022)
-
KURSUS ASAS PENGURUSAN RISIKO UNIVERSITI MALAYA 2024 (PTJ PUSAT), Bilik Kuliah 7, Fakulti Alam Bina (25 Jul 2024 - 25 Jul 2024)
-
BENGKEL BERKENAAN ACADEMIC MODEL DAN PENDAFTARAN PROGRAM KLINIKAL, Bilik Mesuarat Aspc, Aras 8, Bangunan Canseleri (01 Sep 2020 - 01 Sep 2020)
-
BENGKEL INISIATIF PENTADBIRAN & GOVERNAN UM 2020, Telekom Malaysia Convention Centre, Kuala Lumpur (10 Feb 2020 - 10 Feb 2020)
-
BENGKEL MINI ACTION LAB ASASI , Rumah Universiti, UM (31 Jul 2019 - 31 Jul 2019)
INTERNAL COURSE
-
PROGRAM KECEMERLANGAN DAN PRESTASI KEPIMPINAN BERSEPADU UM 2024 -2025 (MODUL 2), Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri (10 Jun 2024 - 12 Jun 2024)
-
PROGRAM KECEMERLANGAN DAN PRESTASI KEPIMPINAN BERSEPADU UM 2024 -2025 (MODUL 3), Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri (15 Jul 2024 - 17 Jul 2024)
-
PROGRAM KECEMERLANGAN DAN PRESTASI KEPIMPINAN BERSEPADU UM 2024 -2025 (MODUL 5), Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri (09 Sep 2024 - 11 Sep 2024)
-
PROGRAM KECEMERLANGAN DAN PRESTASI KEPIMPINAN BERSEPADU UM 2024 -2025 (MODUL 4), Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri (12 Aug 2024 - 14 Aug 2024)
-
ENGLISH BUSINESS WRITING SKILLS, Bilik Latihan, Aras 4, Bangunan Canseleri (23 Oct 2024 - 23 Oct 2024)
-
PROGRAM KECEMERLANGAN DAN PRESTASI KEPIMPINAN BERSEPADU UM 2024 -2025 (MODUL 7), Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri (09 Dec 2024 - 11 Dec 2024)
-
PROGRAM KECEMERLANGAN DAN PRESTASI KEPIMPINAN BERSEPADU UM 2024 -2025 (MODUL 8), Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri (06 Jan 2025 - 08 Jan 2025)
-
PROGRAM KECEMERLANGAN DAN PRESTASI KEPIMPINAN BERSEPADU UM 2024 -2025 (MODUL 9), Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri, Universiti Malaya (20 Jan 2025 - 22 Jan 2025)
-
KURSUS PENGURUSAN REKOD DAN FAIL, Kelab Golf Perkhidmatan Awam Malaysia (30 Jan 2008 - 30 Jan 2008)
-
KURSUS PENGURUSAN SUMBER MANUSIA, Kompleks Kampus Kota (15 Apr 2009 - 16 Apr 2009)
-
KURSUS 'ROOT CAUSE ANALYSIS', Kompleks Kampus Kota (11 Feb 2009 - 12 Feb 2009)
-
PROGRAM KECEMERLANGAN DAN PRESTASI KEPIMPINAN BERSEPADU UM 2024 -2025 (MODUL 10), Bilik Senat, Aras 4, Bangunan Canseleri (03 Feb 2025 - 05 Feb 2025)
CONFERENCE
-
KONVENSYEN PENTADBIR DAN ANUGERAH GEMILANG MASTI TAHUN 2020, Universiti Malaysia Terengganu (Secara Dalam Talian) (29 Mar 2021 - 31 Mar 2021)
-
PERSIDANGAN KEBANGSAAN SUMBER MANUSIA IPTA (PESUMA) 2013, Primula Beach Hotel, Kuala Terengganu (04 Jun 2013 - 06 Jun 2013)
EXTERNAL COURSE
-
LATIHAN E-DOCUMENT MANAGEMENT SYSTEM, Wisma R&D, Universiti Malaya (28 Aug 2012 - 28 Aug 2012)
-
SEMINAR LEADERSHIP TOOLKIT STRATEGI DAN TEKNIK KEPIMPINAN MASAKINI YANG MAMPU UNTUK MEREALISASIKAN TRANSFORMASI DALAM PERKHIDMATAN AWAM, Hotel Pullman Putrajaya Lakeside (17 Jul 2013 - 17 Jul 2013)
COURSES ORGANIZED BY PTJ
-
LATIHAN PENGGUNAAN EDMS PERINGKAT PTJ, Makmal Fakulti Sains, Universiti Malaya (27 Feb 2013 - 27 Feb 2013)
-
BENGKEL AUDIT AKSESABILITI & PERSEKITARAN ALAM BINA, Bilik Seminar 1, Aras Bawah Ippp (30 Jan 2013 - 31 Jan 2013)
-
KURSUS BINA PASUKAN STAF JABATAN PENDAFTAR, Bay View Pangkor, Pulau Pangkor (18 May 2013 - 19 May 2013)
-
KURSUS KESETIAUSAHAAN UNTUK SETIAUSAHA JAWATANKUASA KESELAMATAN & KESIHATAN PEKERJAAN PTJ, Bilik Seminar 1, Aras Bawah Ippp (02 Apr 2013 - 03 Apr 2013)
-
TAKLIMAT KESELAMATAN PERLINDUNGAN PUSAT TANGGUNGJAWAB (PTJ), Wisma R&D, Universiti Malaya (30 May 2013 - 30 May 2013)
-
BENGKEL PEMBANGUNAN KEPIMPINAN, Petaling Jaya Hilton (14 Jan 2009 - 14 Jan 2009)
-
KURSUS AUDIT, Eastin Hotel (18 Apr 2011 - 20 Apr 2011)
-
RECORDS & INFORMATION MANAGEMENT, RIM CONFERENCE & EXHIBITION 2011, Corus Paradise Hotel, Ns (13 Jul 2011 - 15 Jul 2011)
-
EMPLOYMENT SEMINAR 2012, Grand Seasons Hotel, Kuala Lumpur (18 Jun 2012 - 18 Jun 2012)
-
KURSUS LATIHAN E-DOCUMENT MANAGEMENT SYSTEM, Bilik Komputer 8 - 1, Wisma R & D (28 Aug 2012 - 28 Aug 2012)
-
KURSUS ASAS PEGAWAI REKOD JABATAN (PRJ), Bilik Kuliah, Seksyen Konsultansi & Latihan, Memorial Tun Hussein Onn, Jln Dato' Onn, Kl (02 Jul 2012 - 04 Jul 2012)
-
BENGKEL LATIHAN ALATAN KUALITI KIK, Kampus Kota (20 Jul 2011 - 21 Jul 2011)
-
BENGKEL PEMANTAPAN TUGAS PELAKSANA, Hotel Armada, Petaling Jaya (11 Oct 2014 - 12 Oct 2014)
-
CERAMAH INDUKSI, Wisma R & D (25 May 2011 - 25 May 2011)
-
PERSIDANGAN KEPIMPINAN & GOVERNAN IPTA, Hotel Le Meridian Kl Sentral (26 Aug 2014 - 27 Aug 2014)
-
BENGKEL PEMBANGUNAN, BPK, Apium (06 May 2010 - 06 May 2010)
-
TAKLIMAT SPMS UNTUK STAF BUKAN AKADEMIK, Balai Cendekiawan, Fakulti Alam Bina (19 Feb 2014 - 19 Feb 2014)
-
BENGKEL PEMBANGUNAN KEPIMPINAN, Hotel Equatorial Bangi (26 May 2008 - 27 May 2008)
NATIONAL CIVICS BUREAU COURSE
-
KURSUS BIRO TATANEGARA, Kbn Ulu Kenas (a) Kuala Kangsar Perak (02 Aug 2007 - 06 Aug 2007)